-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3479 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:15

حماقت، چه سودي دارد؟

حماقت هيچ سودي ندارد زيرا گاهي منشأ حماقت، استفاده نكردن از عقل خدادادي است، كه در اين صورت، حماقت، هيچ سودي ندارد، زيرا حماقت به اين معنا در مقابل دانايي است و احمق كسي است كه از عقل خدادادي خود بهره نميبرد.

اهل جهنّم، يكي از علتهاي ورود خود، به جهنّم را، حماقت خود بيان ميكنند: وَ قَالُواْ لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِيَّ أَصْحَـَبِ السَّعِيرِ...;(ملك،10و11) و ميگويند: اگر گوش شنوا داشتيم، يا تعقل ميكرديم، جزء دوزخيان نبوديم. و خداوند در ادامه ميفرمايد: اينجاست كه به گناه خود اعتراف ميكنند، دور باشند دوزخيان از رحمت خدا. با توجه به اين آيه، حماقت و استفاده نكردن از عقل خدادادي، گناه است و انسان را به دوزخ ميكشاند و از رحمت الهي دور ميكند; امّا گاهي منشأ حماقت، آن است كه عقل انسان ـ به طور فطري ـ كم باشد، هر چند از نظر رفتاري و عملي، به احكام و قوانين شرعي و يا عرفي ملتزم باشد كه در اصطلاح ميگويند عقل عملي او كامل است، ولي عقل نظري او ضعيف است. اين نوع احمق است كه در روايات آمده است كه با او مشورت نكنيد; هم چنين است رواياتي كه ميفرمايند: با زن احمق ازدواج نكنيد. در اين روايات مقصود از احمق كساني هستند كه سخنان آنان بر عقلشان پيش ميگيرند.( مجمع البحرين، طريحي، مادة حمق. )

در روايتي آمده است: جمعي در محضر پيامبر اكرماز مسلماني مدح و ستايش كردند، حضرت فرمود: كيف عقل الرجل؟ عقل او چگونه است؟ عرض كردند: اي رسول خدا! ما از تلاش و كوشش او در عبادت و انواع كارهاي خير او سخن ميگوييم، شما از عقلش سؤال ميفرماييد، حضرت فرمود: مصيبتي كه از ناحية حماقت احمق حاصل ميشود، بدتر از فجور فاجران و گناه بدكاران است، خداوند فرداي قيامت مقام بندگان را به مقدار عقل و خرد آنها بالا برد، و بر اين اساس، به قرت خداوند نائل ميگردند.( تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 24، ص 328ـ329، نشر دارالكتب الاسلامية. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.